Het bewegingsapparaat & spierpijn

Het bewegingsapparaat

Iedere dag voert ons lichaam duizenden kleine en grotere bewegingen uit. Lopen, zitten, sporten, dansen, werken of simpelweg een glas water op tillen, voor alles hebben we ons bewegingsapparaat nodig. In een gezond lichaam lijkt bewegen als vanzelf te gaan, maar schijn bedriegt. Onze bewegingen zijn een complexe samenwerking tussen botten, gewrichten, spieren en pezen.
Beweging komt voort uit het spannen en ontspannen van spieren, die via pezen met onze botten zijn verbonden. Als de spier zich spant, wordt deze korter en trekt aan de pees waardoor het bot beweegt.

Gewrichten

Gewrichten vormen in dit proces een beweegbare verbinding tussen 2 botten. Het bewegingsapparaat kent onwillekeurige en willekeurige spieren. Onwillekeurige spieren zijn spieren die ‘automatisch’ werken. Denk aan spieren die onze hartslag en darmbewegingen aansturen. Daarnaast zijn er de willekeurige spieren; ze gaan pas aan de slag als we iets willen doen. Fietsen, iets pakken of opstaan bijvoorbeeld.

Via een zenuw vanuit het ruggenmerg wordt een prikkel naar een spier gebracht die ervoor zorgt dat we de goede spieren bewegen. Een kind moet deze willekeurige spieren leren beheersen; pas na heel veel oefenen kan hij of zij draaien of lopen zonder erbij na te denken.
Wist u dat ons lichaam zo’n 700 spieren telt? En dat niet bijvoorbeeld onze been- of armspieren de sterkste spieren zijn, maar dat onze tongspier de sterkste is? Bovendien: zware botten zijn een fabel, maar zware spieren niet. Spieren bepalen voor maar liefst 40 tot 50% ons totale gewicht.

Spierpijn
Bij een forse lichamelijke prestatie hebben de spieren veel zuurstof nodig. Met die zuurstof kunnen de spieren de in de cel aanwezige voedingsstoffen verbranden, zodat er energie vrijkomt waarmee de prestatie geleverd kan worden. Bij het verbranden van de zuurstof komt een afvalstof vrij: melkzuur. De afvalstoffen hopen zich op, prikkelen de zenuwreceptoren en dat ervaren we als spierpijn. Ruim 52% van de Nederlanders (30+) heeft regelmatig tot dagelijks last van de spieren!
Met name de rug, nek en schouders zijn de pijnpunten als het om spierpijn gaat. Trekkende rugspieren, een stijve nek of verkrampte schouders… tja, dat kan belemmeren in je dagelijkse doen en laten; deze lichaamsdelen gebruiken we immers bij zo’n beetje iedere beweging!

Kneuzingen
Een kneuzing is vaak het gevolg van een val of een verkeerde beweging, waarbij een beschadiging van het onderhuidse weefsel en soms van de spieren of het kapsel van een gewricht optreedt. Er ontstaat meestal een flinke zwelling, pijn en een bloeduitstorting. De bloeduitstorting is zichtbaar als een ‘blauwe plek’ en ontstaat door een beschadiging van de onderhuidse fijne bloedvaatjes. Het herstel van een lichte kneuzing duurt normaliter zo’n 3 weken. Bij een zware kneuzing kan dit wel 6 weken zijn.

Doorbloeding bevorderen
Het bevorderen van de doorbloeding bespoedigt het herstel van zowel spierpijn, als dat van kneuzingen. Wanneer de doorbloeding verbetert, zorgt het lichaam er namelijk op natuurlijke wijze voor dat afvalstoffen sneller worden afgevoerd, reparatiestoffen worden aangevoerd, ontstekingen worden geremd en zwellingen verminderen. En dat zorgt ervoor dat het aangedane spierweefsel of onderhuidse weefsel herstelt en wordt aangezet tot het vormen van nieuw weefsel. Ons lichaam gaat bij spierpijn en kneuzingen van nature al aan de slag om de doorbloeding te bevorderen, het lichaam zal het uiteindelijk dan ook wel zelf oplossen, maar bij pijn is ieder uur extra al vervelend.
Massage zorgt voor een stimulering van de lokale doorbloeding waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd, ontstekingen worden geremd en zwellingen verminderen. Oftewel: de massage ondersteunt het lichaamseigen proces om spieren te herstellen. De pijn verlicht zo op natuurlijke wijze en het herstel versnelt.

Wij verwelkomen u graag in de praktijk om u zo snel mogelijk weer vrij te laten bewegen!