Hielspoor

Heb jij last van hielspoor?

Het is ochtend, je wekker is gaat. Nog even bijkomen van die heerlijke lange wandeling langs het strand van gister. Je wilt je klaarmaken voor je werkdag, je stapt uit bed en dan… ENORME PIJN IN JE HIELEN!  Herkenbaar? Grote kans dat je last hebt van hielspoor.
Wat is hielspoor precies? Hoe kun je het voorkomen? Wat doe je er tegen? En welke oefeningen kun je doen? En hoe kan massage jou helpen om van je hielspoor af te komen? Lees er hier alles over…

Wat is een hielspoor?   

Praktijk Ixchel hielspoor

Hielspoor

Hielspoor is een overbelastingsblessure die bij hardlopers regelmatig voorkomt. Niet alleen hardlopers maar ook mensen die veel voor hun werk lopen, zoals verplegers, postbezorgers en dergelijke hebben verhoogt risico op deze aandoening.
De aanhechting van de peesplaat, die loopt van de hiel tot aan de tenen is dan ontstoken (tendinitis). Soms is er een verkalking te zien op een echo of een röntgenfoto, een zogenaamd hielspoor.
Hielspoor is de meest voorkomende oorzaak van hielpijn en het is één van de meest voorkomende voetaandoeningen in Nederland. Meer dan 10% van de mensen heeft ooit wel eens last gehad van deze pijn. Vrouwen iets vaker dan mannen. De meeste personen met deze klachten zijn tussen de 40 en 60 jaar oud.
De pijn wordt gevoeld onder of aan de binnenzijde van de hiel en is het hevigst in de ochtend of na lang stilstaan of zitten. De pijn wordt erger na rust, omdat de zenuwen en bloedvaten dan uit een rusttoestand komen. Als je dan weer gaat staan of lopen, raken de zenuwen en bloedvaten direct getriggerd. Na een beetje opwarmen, neemt de pijn meestal weer af.

Hoe krijg je een hielspoor?

De grootste oorzaak van een hielspoor is overbelasting. De overbelasting ontstaat door te veel spanning op de peesplaat, waardoor er op de peesplaat aanhechting aan de hiel te hard wordt getrokken.
Ook is meestal een minder goed functionerend enkelgewricht een oorzaak. Het kan een beweegketen obstructie zijn en/of traag herstel zijn na een enkeldistorsie (verzwikking) – het kapsel zit te ruim in zijn jasje of de darm meridiaan is verstoord.
Ook kunnen comfortabele schoenen in combinatie met een doorgezakte voorvoet een oorzaak zijn. De voeten in comfortabele schoenen zijn nauwelijks aan het werk en worden onvoldoende doorbloed. Schoenen spelen dus een belangrijke rol in het voorkomen van een hielspoor.
Andere oorzaken voor een hielspoor zijn: overgewicht, platvoeten, holle voeten, te lang zitten of staan of lopen en korte kuitspieren.

Kun je een hielspoor voorkomen?

Gelukkig kun je een hielspoor voorkomen. Zorg ervoor dat je voeten ‘fit’ blijven door actief te blijven. Door meer beweging zorg je voor een betere doorbloeding.
Koop schoenen met goede demping en vervang oude hardloopschoenen. Als je een fanatiek sporter of wandelaar bent, laat dan je schoenen aanmeten. Hierdoor weet je of je bijvoorbeeld platvoeten of holvoeten hebt. De schoen kun je hier dan op aanpassen.
Probeer regelmatig je kuitspieren te rekken. Hierdoor zorg je ervoor dat deze spieren minder gespannen zijn waardoor de spanning op het hielbeen afneemt.
Het lopen op blote voeten op een harde ondergrond waarbij je landt op je hielen kunnen zorgen voor overbelasting en dus hielspoor.
Lopen op blote kan ook gezond zijn. Het versterkt namelijk de voetspieren en zorgt voor versterking van de botmassa. Veel mensen die vaak op blote voeten lopen vinden het ook nog eens heel aangenaam.
De voeten bevatten veel zenuwuiteinden, een lichte landing kan daarom heel comfortabel aanvoelen, een soort massage. Er wordt gezegd dat bij het lopen op blote voeten de schokdemping beter is, doordat je op de voorvoet landt. Het voelt prettig omdat je zachter neer zou komen. Om deze stelling te onderbouwen is echter te weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan.

Wat als je hielspoor hebt?

Stap 1 is je voeten rust geven! Stop tijdelijk met sporten welke de voeten overbelasten, loop en sta minder lang om de ontsteking te verminderen. Je kunt ijzen op de pijnlijke plek en (natuurlijke)ontstekingsremmers gebruiken om de peesplaatontsteking te verlichten. Doe dit wel altijd in overleg met een specialist.
Nadat de symptomen van de ontsteking verminderd zijn is het van belang om meer te bewegen. Beweging zorgt namelijk voor een betere doorbloeding en minder stijve spieren rondom de hiel en kuit. Bouw dit rustig op en probeer niet te overbelasten.
Een andere manier om je hielspoor te verminderen is het rekken van je kuitspieren. Doe dit 3 tot 4 keer per dag. Dit kan al simpel door je rechtervoet (of linkervoet) iets naar achter te zetten, handen tegen de muur en zo rustig er steeds meer rek op zetten.
Er zijn diverse zooltjes beschikbaar om de druk op je hiel te verminderen. Laat je adviseren door een podoloog.
Er is een speciale sok die op een eenvoudige en effectieve manier hielspoorpijn verlicht. Het is een lange sok die je nachts draagt en de kuitspieren, de achillespees en de peesplaat voorzichtig oprekt.

Hielspoor en massage  

Voetmassage bij hielspoor

Voetmassage bij hielspoor

Massage is ook een manier om hielspoor en de pijnlijke symptomen ervan te behandelen. Bij massages worden vooral de kuiten en de voet(zool) behandeld. De spieren worden daardoor minder stijf, en kunnen zich dan ontspannen. Harde spierknopen worden weer los gemaakt, en de bloedcirculatie wordt gestimuleerd. Dat brengt dan weer verlichting voor de peesplaatontsteking. Behalve genezend voor hielspoor is het dus ook een prettige behandel methode die pijnverlichtend kan werken.
Een eenvoudige manier om thuis wat aan massage voor je hielspoor te doen is het onder de peesplaat heen en weer rollen met een golfbal, of eventueel een tennisbal als dit pijnlijk is. Gewoon veel doen, bijvoorbeeld terwijl je achter je bureau zit te werken of ’s avonds tijdens het tv kijken.
Acupunctuur en de ‘dry-needling techniek zijn alternatieve behandelingen voor hielspoorpijn en peesplaatontsteking. Beiden behandelingen kunnen vaak een positief effect hebben. Bij dry-needling wordt er met een naald in de pijnlijke spier geprikt. Dit moet zorgen voor meer ontspanning.

Reacties zijn uitgeschakeld.