Ieder voorjaar moe?

moeDe zon laat zich wat vaker zien, het wordt warmer en de vogels fluiten: het is weer voorjaar. Veel mensen worden heel blij van dit seizoen. De bomen kleuren weer groen en de planten en bloemen beginnen te bloeien. Maak gebruik van de stijgende temperatuur en trek er lekker op uit en als de temperatuur het toelaat ga lekker in de tuin of op het strand eten! Maar dit is niet voor iedereen zo… maar waarom zijn sommige mensen dan ieder voorjaar moe ?

Sommige mensen voelen zich echter in het voorjaar nu juist moe en futloos en hebben een gebrek aan energie. Wanneer spreken we van voorjaarsmoeheid of een seizoensgebonden depressie?

Als deze gevoelens jaarlijks terugkeren en minimaal veertien dagen aanhouden, dan kan er sprake zijn van een seizoensgebonden depressie. Naast gevoelens van vermoeidheid voel je je dan vaak ook somber en beleef je minder plezier aan zaken waaraan je op andere momenten in het jaar wel plezier beleeft. Heb je deze gevoelens in het voorjaar, dan wordt dit ook wel voorjaarsmoeheid genoemd. Op ieder moment van het jaar hebben zo’n 550.000 Nederlanders last van een depressie. Het is niet precies bekend hoeveel van de mensen met een depressie een seizoensgebonden depressie hebben. Leeftijd is een sterke voorspeller van deze psychische aandoening.

Hoe ontstaat een seizoensgebonden depressie?

Het ontstaan van een seizoensgebonden depressie heeft waarschijnlijk te maken met de veranderende hoeveelheid licht tijdens de verschillende seizoenen. Hierdoor kan een ontregeling van het dag-nacht ritme ontstaan, die vooral invloed heeft op de slaap en de stemming. Sommige mensen zijn niet voldoende in staat zich aan te passen aan de veranderende hoeveelheid licht tijdens de verschillende seizoenen.

Het hormoon melatonine , dat ’s nachts wordt aangemaakt, speelt hierin waarschijnlijk een grote rol. In de ochtend, onder de invloed van licht, hoort de aanmaak van melatonine onderdrukt te worden en dit lijkt niet altijd goed te gaan.

Tips om voorjaarsmoeheid aan te pakken

Je kunt een aantal dingen doen om je voorjaarsmoeheid aan te pakken. Sowieso is het altijd verstandig om over je depressieve klachten te praten met iemand in je omgeving. Daarnaast heeft Fonds Psychische Gezondheid nog een aantal tips:

-Herken stress en leer er goed mee omgaan. Stress kan ongezond zijn als je te lang spanning voelt en geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Het is daarom belangrijk om stress  te herkennen en er iets mee te doen. Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning. Het is belangrijk dat je perioden van activiteit afwisselt met perioden van rust. Het gaat er hierbij om dat je niet steeds tot het uiterste gaat, maar op tijd rust neemt.

  • Beweeg! Bewegen versterkt je lichaam én je geest. Als je minimaal vijf dagen in de week een half uur beweegt, dan raak je beter bestand tegen stress en voel je je fitter. Ook heeft bewegen een positieve invloed op je humeur.
  • Laat je regelmatig masseren!
  • Eet gezond en minder suikers.

Werkelijk overal wordt suiker in gestopt.  Lees de etiketten in je keukenkastje maar eens. De jaarlijkse inname van suiker is de afgelopen vijftig jaar gestegen van 1 kilo naar 50 kilo per persoon!
Door overmaat van suiker worden endorfines in je lichaam overgestimuleerd waardoor je onrustig, labiel en nerveus kunt raken. Het kan leiden tot concentratieproblemen, watten in je hoofd, depressiviteit en lusteloosheid.
Suiker verstoort ook de mineraalbalans in je lichaam, het maakt de opname van calcium en magnesium moeilijker. Beide mineralen heb je o.a. hard nodig om je botten stevig te houden.
Veel suikergebruik verhoogt het risico op darmkanker en hart- en vaatziekten.

Suiker zorgt voor een piek in je bloedsuiker spiegel dat naar beneden gehaald moet worden door het hormoon insuline. Dit hormoon wordt ook wel het vetopslaghormoon genoemd. Als dit hormoon teveel en te vaak in actie moet komen wordt er vet opgeslagen in je lichaam.
Door de overproductie van insuline worden ook andere hormonen uit balans gebracht in je lichaam.

Werken deze tips niet? Dan kan er meer aan de hand zijn dan ‘alleen’ (voorjaars)moeheid. Praat over je klachten met iemand in je omgeving. Je huisarts kan je wellicht ook verder helpen bij het vinden van een passende behandeling. Dit kan bijvoorbeeld lichttherapie of kleurentherapie zijn, een therapie die voor positieve resultaten zorgt bij een groot deel van de mensen met een seizoensgebonden depressie.

Reacties zijn uitgeschakeld.