Magnesium, het ontspanningsmineraal

Magnesium is een mineraal dat nodig is voor de botopbouw en de opbouw van lichaamseiwit. Magnesium, het ontspanningsmineraal zorgt voor de overdracht van prikkels in spieren en in zenuwbanen. Tevens is het van belang voor het goed functioneren van de spieren.

Magnesium wordt ook wel het ‘anti-stress mineraal’ en het ‘wondermineraal’ genoemd. Dat is niet zo gek want elk orgaan in ons lichaam, en dan met name het hart, de spieren en de nieren, hebben dit mineraal nodig. Magnesium is zelfs de belangrijke levensbehoefte die de mens nodig heeft, na zuurstof en water. Ruim de helft van de Nederlanders kampt met een magnesiumtekort. Vaak gaat dit gepaard met gezondheidsklachten.

Magnesium zit in brood en graanproducten, groente, melk en melkproducten en vlees.

"<yoastmark

Magnesium, het ontspanningsmineraal

Iemand die kort aangebonden, prikkelbaar, krampachtig en stijf is, heeft vrijwel zeker een magnesiumtekort. Of het nu je kuitspieren zijn of je stemming, het is een teken van magnesiumtekort. Andere tekenen van magnesiumtekort: spierkramp, slapeloosheid, migraine en hartklachten.

Magnesium biedt ondersteuning bij een waslijst aan klachten en ziekten. Door eenvoudigweg het eetpatroon aan te passen of magnesium te suppleren, kunnen tal van klachten als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Dit mineraal is verantwoordelijk voor meer dan 300 enzymreacties die plaatsvinden in het lichaam, maar vooral in de botten, spieren en hersenen. Je hebt magnesium nodig in de cellen om energie te maken en om te helpen de spieren te ontspannen.

Magnesium is verreweg het krachtigste mineraal voor ontspanning van je lichaam en geest.

Symptomen magnesiumtekort

De lijst van symptomen die te relateren zijn aan een magnesiumtekort is onmetelijk lang. Er zijn meer dan 3.500 medische referenties naar aanleiding van een magnesiumtekort! Het is dan ook vreemd dat magnesium door de geneeskunde zo wordt genegeerd. Het wordt niet als een medicijn gezien, terwijl het qua werkzaamheid absoluut niet onderdoet voor conventionele medicatie en soms zelfs ook nog krachtiger kan werken.

De meest voorkomende kwalen zijn vaak een teken van een magnesiumtekort:

  • Spierkrampen of spiertrekkingen
  • Slapeloosheid
  • Prikkelbaarheid
  • Gevoeligheid voor harde geluiden
  • Angst, hartkloppingen
  • Hoofdpijn, Migraine
  • Fibromyalgie, chronische vermoeidheid
  • Zwaarlijvigheid, hoge bloeddruk
  • PDS (Prikkelbare Darm Syndroom)

Magnesiumtekort is een enorm probleem. 65 procent van de mensen die op de intensive care terechtkomen heeft een tekort aan magnesium!

De reden voor dit tekort is eenvoudig. Te veel mensen eten eenzijdig en magnesium arm. Sterk bewerkte, geraffineerde voeding op basis van witmeel, vlees en zuivel biedt ons geen magnesium. Naast het feit dat we veel te weinig magnesium binnenkrijgen, zijn er ook factoren die de opname van magnesium verstoren. De hoeveelheid magnesium in het bloed neemt af door een teveel aan alcohol, zout, koffie, fosforzuur in cola, overvloedig zweten, voortdurende stress, diarree, overmatige menstruatie, antibiotica en andere medicatie.

Met name stress is een sterk onderschatte factor, aangezien er veel magnesium, het ontspanningsmineraal verloren gaat in de urine bij chronische stress.

Heb je een van bovenstaande klachten? Zorg dat je meer magnesium inneemt.

Mensen met nierklachten of ernstige hartaandoeningen moeten alleen magnesium nemen onder toezicht van een arts.

Door de volgende maatregelen te treffen, kun je een gezonde magnesiumspiegel in het lichaam opbouwen:

  • Beperk het gebruik van frisdranken, koffie, zout, suiker en alcohol
  • Ontspan jezelf actief. Neem meerdere malen per dag de tijd om jezelf bewust te ontspannen, zowel lichamelijk als geestelijk.
  • Eet voedingsmiddelen die veel magnesium bevatten, zoals: noten, groene bladgroenten, zeewier, boekweit, rogge, sojabonen, bruine rijst, vijgen, dadels, boerenkool, garnalen, avocado, peterselie, bonen en knoflook.
  • Eventueel aangevuld met een magnesiumsupplement of probeer een magnesium olie!  De olie wordt door de huid opgenomen en gaan er geen bestanddelen door maagzuur verloren!
Magnesiumolie

Magnesiumolie

Er zijn vele soorten magnesium

De absorbeerbare vormen zijn magnesium citraat, glycinaat tauraat of aspartaat, maar de magnesium gebonden chelaten (malaat, succinaat, fumaraat) zijn ook goed. Vermijd magnesiumcarbonaat, sulfaat, gluconaat en oxide. Deze soorten magnesium worden slecht geabsorbeerd (en worden meestal gebruikt in supplementen). Gelukkig is er bewezen dat magnesium, net als nicotine en morfine, goed door de huis wordt opgenomen. 

Vanaf heden is de Himalaya Magnesiumolie in WellnessPraktijk Ixchel verkrijgbaar!

Kijk voor meer informatie over de Himalya magnesiumolie op de volgende pagina, http://www.praktijkixchel.nl/himalaya-magnesium-olie/

Reacties zijn uitgeschakeld.