Schouderklachten

De Schouder

De schouder is een ingenieus stuk van ons lichaam. De schouder bestaat uit drie botten, namelijk de bovenarm, het schouderblad en het sleutelbeen. Dit bij elkaar noem je de schoudergordel. In deze schoudergordel zitten twee gewrichten, het schoudergewricht en het schuifgewricht.  Om de gewrichten liggen allerlei spieren. Ook zijn er pezen, die zorgen voor de verbinding tussen de spieren en de botten. Daarnaast bevindt zich hier de slijmbeurs, die ervoor zorgt dat de pees niet tegen het bot of de huid aankomt.

Verschillende schouderklachten

Het gebeurt nogal eens dat mensen last hebben van schouderpijn. Dit is één van de meest voorkomende lichamelijke klachten. Juist doordat de schouder zoveel en makkelijk kan bewegen, is deze erg gevoelig voor allerlei problemen. De schouder kan vrij snel overbelast worden, waardoor er een pijnlijke schouder ontstaat. Zorg ervoor dat je voldoende beweegt, maar wees voorzichtig met zware of langdurige belasting. Zo kun je pijn in de schouder proberen te voorkomen.

Verschillende aandoeningen van pijn in schouder

Er zijn allerlei verschillende nek en schouderklachten. Je kunt hierbij denken aan een zeurende pijn in schouder, een stekende pijn in schouder, pijn tussen de schouderbladen of een stijve schouder. Verschillende pijn wijst vaak al op een andere aandoening.

Artrose: is slijtage van het kraakbeen van de schouder. Dit komt met name voor bij mensen boven de vijftig jaar. Omdat het kraakbeen weggaat, sluit het bot direct aan op het andere bot.

Frozen shoulder: Bij een frozen shoulder is het weefsel om het schoudergewricht ontstoken. Dit zorgt ervoor dat je de schouder nauwelijks kunt bewegen. Dit zorgt voor veel pijn in schouder en bovenarm.

Slijmbeursontsteking: De slijmbeurs in de schouder ligt tussen de pees en het bot. De slijmbeurs zorgt ervoor dat je het schoudergewricht kunt bewegen zonder dat de pees tegen het bot of de huid beweegt. Wanneer deze slijmbeurs is ontstoken, is deze opgezwollen, zodat het tegen je spieren aandrukt. Hierdoor heb je veel pijn in de schouder.

Schouderluxatie: Bij een schouderluxatie is de arm uit de holte van het schoudergewricht geschoten. Hierbij heb je veel last van pijn in schouder en arm.

Peesontsteking: Bij een peesontsteking zijn er kleine scheurtjes in de pees gekomen. Dit zorgt voor de pijn in schouders. Het dient te genezen met veel rust.

Rotator-cuff: De naam rotator-cuff  wordt gebruikt voor een groep van vier spieren in de schouder, die zorgen voor de schouderstabiliteit. Wanneer deze niet goed werken, zorgt dit voor schouderinstabiliteit en andere schouderklachten.

Impingement: Impingement ontstaat als weefsel wordt ingeklemd tussen de schouderkop en het schouderdak. Dit geeft veel pijn, met name bij het optillen van de arm.

Muisarm: Bij een muisarm heb je veel last van pijn in schouder en arm als gevolg van het vele werken met de muis. De belangrijkste symptomen hierbij in de schouder zijn: spierpijn schouder, pijn in nek en schouder, stijve nek en schouders, tintelend gevoel in arm en hand, rugklachten.

Het behandelen van schouderklachten

Eerst moet de schouder wat rust worden gegeven, zodat de ontsteking tot rust kan komen. Bij de meeste schouderklachten is het in beweging blijven het belangrijkste tijdens de behandeling. Wel bewegen maar niet belasten! Meestal bestaat de behandeling vooral uit pijnbestrijding, eventueel in combinatie met medicatie.

Hoe kun je schouderklachten voorkomen?

Helemaal voorkomen kun je schouderklachten niet, maar je kunt wel belangrijke voorzorgsmaatregelen nemen. Het is gezond en belangrijk om regelmatig te bewegen. Bewegen wel, belasten niet! Lang dezelfde bewegingen maken is een van de grootste oorzaken van schouderklachten dus let erop je regelmatig afwisseling hebt in je beweging dus ook regelmatig weg achter de computer of je mobiel echt even wegleggen! Bij bepaalde sporten zijn de risico’s op schouderklachten groter, denk hierbij aan zwemmen, racketsporten, vechtsporten en slagsporten. Wanneer je dit soort sporten beoefend, is het aan te raden om eerst een goede warming up te doen. Daarnaast is ook een goede cooling down van belang.

Wanneer je eenmaal last hebt gehad van schouderklachten, is het helemaal belangrijk om voorzichtig te zijn. Als je eenmaal een blessure hebt gehad, dan blijft dit een zwakke plek. Door veel en gecontroleerd te oefenen kun je wel zorgen dat je steeds sterker wordt. En natuurlijk is het belangrijk dat je plezier houdt in het bewegen en sporten. Regelmatig een goede massage van rug/schouders/nek is een zekere aanrader om zowel klachten te verhelpen als te voorkomen!