Spierkramp

Wakker worden door spierkramp

Nachtelijke spierkrampen zorgen bij veel mensen voor een onrustige nacht. Maar liefst 40 procent van de Nederlanders heeft er weleens last van. Over het algemeen hebben vrouwen er ruim zes maal meer kans op dan mannen, maar de frequentie van nachtelijke spierkramp neemt helaas wel toe naarmate de jaren vorderen.

Bij nachtelijke spierkrampen word je ’s nachts overvallen door kramp in de benen. Meestal gaat het hierbij om spierkrampen in de kuit, waarbij de spier plotseling samentrekt en er scherpe pijn optreedt. In de spier is vaak een harde zwelling te voelen.

Spierkramp begint en eindigt met het samentrekken van verschillende delen van de spier. Dit kan tijdens rust, maar ook tijdens inspanning optreden. Gewone spierkramp duurt maximaal enkele minuten; maar dat is wel voldoende om flinke pijn te ervaren.

Kramp is een normaal verschijnsel bij gezonde mensen, maar het kan ook een symptoom van een neuromusculaire ziekte zijn. Wanneer het frequent voorkomt, is het dus verstandig de huisarts op te zoeken om dat uit te sluiten.
Hoewel de oorzaak van nachtelijke spierkrampen niet vastgesteld is, zijn er wel een aantal dingen die je kunt proberen om het probleem te verlichten:
*Een tekort aan magnesium kan krampen tot gevolg hebben, met name bij zwangeren. Voedingssupplementen kunnen hierbij helpen.*De apotheek kan je hydrokinine meegeven, een spierverslapper die de spieren minder gevoelig maakt voor prikkeling
vanuit de hersenen waardoor de kramp minder snel optreedt. De behandeling bestaat uit een kuur van veertien dagen met drie tabletten per dag. Een recept is niet nodig.
*Een juiste vochtbalans kan de krampen helpen verminderen. Drink dus voldoende. Wees matig met alcohol en koffie omdat dat uitdroogt.

Huis, tuin & keuken middeltjes:

  • Een banaan eten voor het slapen helpt prima. Een banaan bevat veel magnesium en je slaapt er ook goed van
  • Drink elke avond een glas tonic; hier zit namelijk kinine in

* *Door ervoor te zorgen dat je voeten hoger liggen dan je hoofd stroomt er minder bloed naar je benen, wat kramp in de benen kan verminderen.

En tot slot; laat je regelmatig masseren om alle opgeslagen afvalstoffen uit de spieren te laten verdwijnen!

Reacties zijn uitgeschakeld.