Stijve nek

Heb je last van je nek? Je kunt een spier verrekt hebben. Ook kunnen je nekspieren stijf worden als reactie op pijn. Soms kunnen je spieren zo strak, hard en stijf zijn dat het lijkt alsof je nek ‘vast’ zit. Het kan pijn geven en je hoofd kan er zelfs scheef van staan. Ook hierbij geldt: blijf bewegen! Probeer heel voorzichtig oefeningen te doen. Buig bijvoorbeeld je hoofd tien keer naar voren en naar achteren. Vervolgens probeer je je hoofd beide kanten op te draaien en daarna beweeg je je oor richting schouder. Forceer niks, neem indien nodig pijnstillers en doe ontspanningsoefeningen. Ook een warme douche en massages kunnen helpen. Als je vaak last hebt van nekklachten, denk dan eens na hoe het komt. Zit je bijvoorbeeld verkeerd? Of krijg je er last van als je stress hebt? Hoe oud is je kussen? Zijn je ogen wel goed? Zodra je de oorzaak weet, is het ook makkelijker oplossingen te zoeken én vinden.

Wat is een stijve nek?

Je nek is een belangrijk kruispunt van zenuwen en spieren die je hoofd met de rest van je lichaam verbinden. Het bovenste deel van je rugspieren, de spieren uit je schedel en ‘gewone’ nekspieren komen hierin samen. Bij een stijve nek zijn één of meerdere van deze spieren stijf en pijnlijk, waardoor het draaien of buigen met je hoofd pijnlijk is. Door deze stijfheid kun je behoorlijk belemmerd worden in je dagelijks leven.

Een stijve nek is één van de meest voorkomende klachten aan het bewegingsapparaat. Ongeveer twee op de drie mensen heeft hier weleens last van gehad. Vaak gaat het dan om een ‘onschuldige’ nekpijn, die binnen een paar dagen of weken vanzelf weer verdwijnt.

Stijfheid in de nek kan echter ook een chronisch karakter hebben, waardoor je maanden met een zere nek rondloopt.

Oorzaken van een stijve nek

Vastzittende spieren zijn veelal de oorzaak van een stijve nek. Een verkeerde werk- of slaaphouding is hiervan de belangrijkste boosdoener. Door een eenzijdige en/of verkeerde belasting kunnen je spieren verkrampen. De afvalstoffen in je spieren, vooral melkzuur, hopen zich in het spierweefsel op waardoor de nekspieren verstijven en je nekklachten krijgt.

Andere veelvoorkomende oorzaken van een stijve nek zijn:   stijve nek

Kou op je spieren

Het maken van een onverwachte beweging

Te zware belasting van de nekspieren

Griep

Spierverrekking

Minder onschuldige oorzaken van een stijve nek

Soms is een stijve nek minder onschuldig. Bij minder dan 2% van de mensen met een pijnlijke nek speelt één van de volgende aandoeningen een rol:

Hersenvliesontsteking

wordt ook wel aangeduid als nekkramp, omdat een vastzittende nek het belangrijkste symptoom is. Vooral kinderen zijn erg vatbaar voor het krijgen van deze aandoening. Omdat een hersenvliesontsteking levensgevaarlijk is, is het belangrijk om direct een arts te waarschuwen bij een verdenking hierop.

Versleten nekwervels

Doordat het kraakbeen tussen de nekwervels slijt of zelfs in zijn geheel verdwijnt, kun je last krijgen van pijn in je nek.

Whiplash

Door een klap (bijvoorbeeld door een autobotsing) krijgen de spieren in je nek een enorme opdonder. Een stijve nek is dan een logisch gevolg, evenals hoofdpijn en schouderklachten.

Osteoporose

Hierdoor kunnen de nekwervels inzakken en zelfs breukjes in de wervels ontstaan.

Hernia

Niet alleen in je rug kun je een hernia hebben, ook in je nek. Dit kan een oorzaak zijn van pijn aan de schouders. De zenuwen die vanuit je nek naar de arm lopen, zorgen voor het gevoel en de motoriek van je hele arm. Een beknelde zenuw zorgt voor een uitstralende pijn in de richting van je schouder, soms zelfs tot in de vingers. Ook een nekhernia geneest vaak vanzelf. Maar als dit niet gebeurt, is het te behandelen met een operatie. Bij deze nekaandoening is de nekpijn vaak niet het ergst. Je hebt vooral pijn  in je arm, omdat de kraakbeenschijf op een zenuw drukt die naar je arm loopt.

In sommige gevallen kan bij bijvoorbeeld zuurstofgebrek in het hart ook pijn uitstralen of gevoeld worden hoog boven in de rug of nek. Aangezien de nekpijn zelf ook uitstraalt kan het soms onduidelijk zijn waar de pijn vandaan komt. Het is daarom belangrijk om bij hele acute, snel toenemende nekpijn in combinatie met andere klachten (pijn op de borst bijvoorbeeld) altijd de huisarts te raadplegen.

Symptomen van een stijve nek

Kenmerkend aan een stijve nek is dat draaien of buigen met je hoofd pijnlijk is. Daarbij blijft de stijfheid vaak niet alleen beperkt tot je hals, maar straalt het uit naar je schouders, rug en hoofd. Je kunt dus ook hoofdpijn en duizeligheid hebben. Al deze klachten gezamenlijk zorgen er weer voor dat je krampachtig gaat bewegen of bewegingen probeert te vermijden, met als gevolg dat er nog meer spierpijn en stijfheid bijkomt. Je kunt dus in een vicieuze cirkel van pijn en stijfheid terechtkomen.

Met regelmatig een goede massage kun je deze cirkel doeltreffend doorbreken!