Tenniselleboog, de meest voorkomende sport blessure

Een tenniselleboog is een overbelastingsletsel van de strekkers van de pols, waardoor er pijn ontstaat ter hoogte van de aanhechting van deze spieren aan de buitenzijde van de elleboog. De pijn kan uitstralen naar de pols, handrug, bovenarm of schouder. Hef- en draaibewegingen, zoals een kopje koffie vasthouden, een hand geven, een deur openen of afwassen kunnen extreem pijnlijk zijn.
Het geeft bij tennis vooral problemen bij het slaan van de backhand en service. Oorzaken zijn het te snel opvoeren van de sportbelasting, voortdurend eenzijdige bewegingen of grote langdurige belastingen.tennisarm

Hoe herstellen?
Een tenniselleboog is een overbelastingsblessure die herstelt als je voldoende rust neemt.
Voer regelmatig rek- en spierversterkende oefeningen voor de pols en onderarm uit.

Sportmassage eventueel aangevuld met medical tape kan hier een uitstekende ondersteuning bieden!

Is de pijn helemaal weg? Begin dan met minitennis. Bouw dit uit naar baselinetennis waarbij je uitsluitend een forehand of dubbelhandige backhand slaat. Geleidelijk kun je dit uitbreiden naar alle slagen.
Pijn is een duidelijk signaal om direct te stoppen!

Er bestaan enkele preventieve maatregelen die je kunt nemen om de kans op een tenniselleboog te verkleinen.
Zorg voor het juiste racket. Het blijft altijd verstandig je vooraf te laten informeren door een deskundige!
Speel zoveel mogelijk met nieuwe, lucht gevulde ballen en vermijd oude, natte en slappe tennisballen.
Let op de techniek van je backhand. Met name door een slag uit de pols kan overbelasting van de strekkers van de pols optreden. Een goed gefixeerde, stevige pols of het slaan van een dubbelhandige backhand kan veel problemen voorkomen.

Oefen de timing, waarbij het gaat om een vloeiende beweging vanuit de schouder. De onderarm moet alleen voor controle van het racket gebruikt worden, niet voor de kracht. De bal moet voor het lichaam geraakt worden.
Neem les van een gekwalificeerde tennisleraar! Een goede techniek voorkomt blessures en leidt tot meer spelplezier en betere prestaties.
Wissel niet steeds van tennisoppervlak, omdat de snelheid van de bal kan wisselen.
Voer regelmatig enkele rek- en spierversterkende oefeningen voor de pols uit.

Reacties zijn uitgeschakeld.