Water

Na iedere massage bij ons krijg u een glas water en adviseren we om die dag extra te drinken. Waarom is water zo belangrijk na een massage? Ons lichaam bestaat voor een groot deel uit water. Ongeveer 75% van ons lichaam is water en slechts 25% is vaste stof. Water is belangrijk voor de opname van voedingsstoffen en het afvoeren van afvalstoffen. Ook is het essentieel voor alle celactiviteiten. Water is dus bij alles wat nodig is om in leven te blijven noodzakelijk. Water drinken is zelfs essentieel om ziektes te voorkomen en jezelf goed te voelen.
Als je onvoldoende water drinkt is je lichaam niet in staat om alle giftige stoffen te verwijderen. Wanneer het lichaam uitdroogt schakelt het lichaam over naar een overlevingsmechanisme. Dit heeft als doel het vocht te conserveren om de meest vitale delen van het lichaam van water te voorzien.

water

Een pionier op dit gebied is de Iraanse Dr. Batmanghelidj. Hij onderzocht hoe water je gezond kan maken, of hoe een gebrek eraan kan leiden tot ziektes. Hij baseert zijn kennis op meer dan twintig jaar wetenschappelijk en klinisch onderzoek. Hij schreef het boek: ‘Water, Het goedkoopste medicijn’.

De arts stelt dat verschillende ziektes, zoals obesitas, chronische pijn, vermoeidheid, hoofdpijnen, hoge bloeddruk, ect. vaak vooraf gaan door jaren van niet genoeg drinken. Veel van deze ziektes kunnen dus in bepaalde mate voorkomen worden of worden bestreden door simpelweg voldoende water te drinken. 

Tekort aan water geeft stressreactie

Wanneer het lichaam uitgedroogd is, is het lichaam écht gestresst, een beetje te vergelijken met het gevoel wanneer je enorme dorst hebt. Hierdoor geeft het lichaam een ‘vecht of vlucht’ reactie, wat betekent dat er stresschemicaliën vrijkomen om met de situatie om te kunnen gaan. Als deze chemicaliën over een lange periode vrijkomen, kan dat allerlei schadelijke gevolgen hebben voor het lichaam en kan zelfs ziektes tot gevolg hebben.

Als je geen dorst hebt wil dat nog niet zeggen dat je lichaam geen behoefte heeft aan water. Zodra het lichaam namelijk gelooft dat er niet voldoende vocht is, wordt het dorstmechanisme ‘uitgezet’. Maar laat jezelf niet voor de gek houden, want als je lichaam het dorstmechanisme heeft uitgezet, dan wordt het eerder genoemde overlevingsmechanisme ingeschakeld. Je lichaam kan dan vocht gaan vasthouden in je benen, voeten, armen of gezicht en/of je hoeft minder te plassen. Dat heeft als gevolg dat je geen schadelijke afvalstoffen kwijt kunt. Je zult zien dat als je een aantal weken veel drinkt je dorstmechanisme ook weer terug komt en weer signalen aan je geeft dat je lichaam dit vitale voedingsmiddel nodig heeft.
 

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt ook dat het drinken van water een positieve invloed heeft op de reactiesnelheid van mensen. Na het drinken van een glas water reageren mensen tot 14 procent sneller.
 
In 2010 hebben voedingsonderzoekers aan het Virginia Tech in Blacksburg bewezen dat water drinken echt helpt als je wilt afvallen, dit was eerder nog nooit echt wetenschappelijk onderzocht. Vooral het drinken van twee glazen voor een maaltijd zorgt ervoor dat je minder eet. De proefpersonen die twee glazen water dronken voor de maaltijd waren na drie maanden 2,5 kilo meer afgevallen dan de personen die dit niet deden. Ook na een jaar waren degenen die water dronken beter op gewicht gebleven.
 

Symptomen van een tekort aan water

Er zijn zoveel meer symptomen van een tekort aan water dan alleen een droge mond, zo zegt ook Dr. Batmanghelidj. Een belangrijke indicator of je voldoende drinkt is de kleur van je urine. Normaal gesproken is urine kleurloos. Een gele, diepgele tot oranje kleur betekent dat er te weinig vocht in je lichaam zit. De enige uitzondering daarbij is als je bepaalde wateroplosbare vitamines inneemt zoals C en B Complex, die je urine tijdelijk een diepgele kleur kunnen geven. Andere symptomen zijn: droge mond, honger, vermoeidheid, spierpijn, duizeligheid, depressieve gevoelens, angsten, te snelle hartslag of misselijkheid. Voel je je moe, heb je honger, spierkrampen of voel je hoofdpijn opkomen? Drink dan eerst eens een glas water en wacht tien minuten. Vaak zul je zien dat je je dan al een stuk beter voelt.
 
Bereken hoeveel water je op een dag zou moeten drinken

Een veel voorkomend excuus om niet meer water te gaan drinken is dat mensen bang zijn dat ze teveel naar de wc moeten. Als het lichaam gedurende lange tijd uitgedroogd is geweest, dan kan het water niet meer efficiënt tot zich nemen. Ga je dus opeens veel water drinken, zal je lichaam het eenvoudigweg uitstoten omdat het niet weet waar het voor nodig is. Echter, na een tijdje raakt het lichaam aan je nieuwe waterinname gewend en zal de aandrang om veelvuldig te plassen verdwijnen.
Als richtlijn adviseren wij dat je dagelijks minimaal je lichaamsgewicht x 0,44 gedeeld door 10 aan liters water moet drinken. Bij een gewicht van bijvoorbeeld 75 kilo is de berekening dus: 75 x 0,44: 10 = 3,3 liter. Dit is het advies van een van de meest bekende fitnesstrainers ter wereld Charles Poliquin.
 
Auteur en adviseur van The Food Doctor Clinic in Londen Ian Marber adviseert 1,5 tot 2 liter water per dag.
Jayne Scrivner richtte in Londen de British School of Complementary Therapy op, zij is auteur van het boek ‘Water Detox’ waarin ze twee liter per dag adviseert. Het lijkt zo simpel, maar de reden dat de meeste mensen het niet volhouden om zulke relatief grote hoeveelheden water te drinken, ligt aan het feit dat ze van de ene op de andere dag van niets naar de volle twee liter gaan. Niet alleen is het lastig voor het lichaam om deze verandering in één keer te verwerken, maar het is ook lastiger vol te houden als je niet rustig je water inname opbouwt, aldus Scrivner.
Bouw je waterinname rustig op en houd je aan bovenstaande adviezen, teveel liters water drinken brengt ook risico’s met zich mee.
 
Praktisch advies:

  • Zet iedere ochtend je water voor de rest van de dag klaar, bijvoorbeeld in glazen flessen of een kan. Dit maakt visueel hoeveel het is, en je weet precies wat je nog ‘moet’ opdrinken.
  • Begin de dag meteen met 1 tot 3 glazen water. In de nacht heeft het lichaam urenlang geen vocht heeft gehad. Bouw de hoeveelheid op zodra je lichaam weer gewend is aan het drinken van meer water.
  • Zet een paar keer per dag het alarm op je telefoon om je te herinneren aan het drinken van een glas water.
  • Raak je een beetje uitgekeken op water, dan zou je ook een smaakje aan het water kunnen toevoegen. Probeer eens stukjes watermeloen, een schijfje citroen of limoen, aardbeien met wat rozemarijn of een paar plakjes komkommer. Je zult zien hoe verfrissend en lekker water kan zijn.

Vergeet niet dat je lichaam afhankelijk is van water. Zonder voldoende water loop je een gezondheidsrisico, dus geef je lichaam de meest fundamentele voedingsstof die het verdient!

Reacties zijn uitgeschakeld.