Zweepslag, scheurtje in een spier

Het is weer voorjaar en veel mensen gaan na de winter weer meer sporten. De winterstop van veel sporten is voorbij en vol goede moed begin je weer met sporten. Helaas is dit ook de periode dat de meeste blessures ontstaan! Een van de veel voorkomende blessures is zweepslag. Een zweepslag komt meestal voor bij plotselinge krachtinspanning.

Je springt, zet af of sprint en voelt ineens een harde tik, alsof je met een zweep wordt geslagen. Het lijkt alsof er iets knapt; soms hoor je dat ook. Tegelijkertijd krijg je scherpe stekende of brandende pijn. Sommige mensen worden zelfs draaierig of misselijk van de pijn. Lopen is lastig en pijnlijk. Soms ontstaat een zwelling of blauwe plek.  Een zweepslag komt het meest voor in de kuitspier, maar kan in alle spieren ontstaan.

Bij een zweepslag schiet er ineens een scheur in een spier. De scheur is meestal klein: 1 tot 3 centimeter. Vaak scheuren er ook bloedvaatjes en ontstaat er een bloeduitstorting in de spier. Sporten waarbij de kans op een zweepslag het grootst is, zijn voetbal, tennis, basketbal en hardlopen. De kans op een zweepslag is groter als je gaat sporten met onvoldoende opgewarmde spieren.

Direct na het blesseren is het van groot belang om de aangedane plek te koelen en omhoog te leggen. Zeker de eerste 24 uur is dat nodig. Koelen kan met ijs in een zak of een ice-pack. Wikkel het ijs wel in een doek om bevriezing van de huid te voorkomen. Vaak zorgt koelen voor verlichting van de klachten. Je kunt dit meerdere keren per dag 10 tot 15 minuten doen. Een drukverband kan daarnaast wat stevigheid geven, maar versnelt de genezing niet.

Na een zweepslag is rust belangrijk, maar hetzelfde geldt voor beweging. Als je direct of na een of twee dagen weer kunt lopen zonder pijn, is het geen ernstige zweepslag en zijn er verder geen maatregelen nodig. Wees met sport wel nog extra voorzichtig. Blijft de pijn? Leg je been dan omhoog als je gaat zitten en gebruik krukken zo lang lopen pijn doet.

Probeer elke dag of je iets meer kunt: op het been leunen, staan, lopen, fietsen. Een lichte hakverhoging in de schoen geeft dan vaak uitkomst. Oefeningen kunnen ook helpen. Draai bijvoorbeeld rondjes met je voet of trek de voet voorzichtig op en druk hem weer naar beneden. Als je pijn ervaart, moet je stoppen. Een lichte gevoeligheid mag wel.

Een zweepslag herstelt in principe vanzelf. Een klein scheurtje kan in twee weken genezen. Bij een grotere scheur duurt het herstel acht tot twaalf weken. Op de plek van de scheur ontstaat littekenweefsel; soms voel je een bobbeltje. De spier is hierdoor niet zo sterk meer als voorheen en de kans op een nieuwe scheur is groter. Sporten moet je dan ook geleidelijk opbouwen.

Helaas is een zweepslag niet altijd te voorkomen. Wel kun je het risico verminderen door aandacht te besteden aan een goede warming-up en cooling down. Een goede opbouw van trainingen is ook belangrijk, net als gebruik van goed materiaal. Sportschoenen met demping kunnen bijvoorbeeld helpen om blessures te voorkomen.

Regelmatig een stevige massage van de kuiten kan zweepslag helpen voorkomen. Massage houd de spieren lang en soepel waardoor de kans op zweepslag vermindert. Tijdens het herstel van een zweepslag mag er niet gemasseerd worden. Na het herstel kan er wel weer gemasseerd worden.

Reacties zijn uitgeschakeld.